האם כדאי לפתוח חנות בשוק תחרותי ?


ליזמים רבים יש חלום להקים חנות קמעונאית, הם יודעים בדיוק אך תראה החנות, ומה הם ימכרו. עבורם זה מימוש של חלום שיש בו חזון והגשמה עצמית, הם מאמינים שהצרכן יקנה מהם את המוצר אם רק יגיע אליהם לחנות, הם גם בטוחים שהמוצר שלהם זה בדיוק מה שהצרכן צריך .

אז איך מתווכים בין חלום של אותו היזם לצורך של הצרכן ? איך מקימים חנות בשוק תחרותי? מהם הסיכונים ומה השתנה בתחום הקמעונאי ?

בעבר כשהיינו צריכים מוצר, יצאנו לרחוב להסתובב בין החנויות, נכנסנו לחנות לבדוק את הסחורה ולהתרשם, שוחחנו עם המוכר לעיתים התמקחנו על המחיר ובסופו של דבר יצאנו מהחנות מסופקים בד"כ עם שקית שמכילה גם מוצרים נוספים, היחסים היו ברורים הלקוח בא לקנות והמוכר צריך למכור כמה שיותר.

האם מערכת היחסים הזו תקפה גם כעת ? מה השתנה בשוק? האם הצרכן עדיין נכנס לחנויות כדי לקנות? האם השיטה הישנה והטובה עדיין עובדת?

כדי להבין איך נבנית היום מערכת היחסים בין המוכר לצרכן יש להבין אילו שינויים התרחשו בתחום הקמעונאי בשנים האחרונות.

לאורך השנים האחרונות ובעיקר בעשור האחרון אנו מבחינים בשינויים רבים בעולם המסחר:

1. ריבוי הקניונים ושטחי המסחר, תהליך הקנייה הפך כחלק מבילוי או טיול שאנו עורכים בקניונים ואתרי מכירות

בוטיק או עודפים הפזורים בכל הארץ.

2. כניסה של רשתות שיווק גדולות שעשו עליה מחו"ל, רשתות שעד אז היו בגדר חלום לצרכן הישראלי וכיום

מביאות איתן מגוון גדול של מוצרים במחירים תחרותיים בכל הארץ.

3. עולם הסחר המכוון, החנויות האינטרנטיות מאפשרות לצרכן נגישות גבוהה, הגעה למגוון ענק של חנויות בעולם

בלחיצת כפתור ובזמן שנוח לו, ביצוע השוואת מחירים ומחקר על המוצר, קבלת קופונים והטבות וכל זאת ללא

צורך לנסוע ולהתנייד.

4. הצרכן היום הרבה יותר חכם ומחושב ולפני שהוא מוציא את כספו הוא עושה סקר שוק לגבי טיב המוצר

ומחירו, ישנה מודעות גבוהה למותגים, מודעות סביבתית וחברתית המשפיע על קבלת החלטות הצרכן.

5. הצרכן מושפע מפרסום במדיות חברתיות , מושפע יותר מחוכמת ההמונים וער יותר לטרנדים ומגמות שונות. עם השינויים בעולם המסחר והסחר, הנגישות, התחרותיות המגוון והשפע , יזמים רבים שואלים עצמם מדוע עלי

להסתכן להקים חנות מה היתרון שלי איך אצליח לשרוד בעולם כל כך תחרותי .

בעלי חנויות ותיקים שחווים לאורך זמן את השינויים המהירים החלים בשוק, ערים ומבינים שנדרש לבצע שינוי והתאמות משמעותיות כדי לשמור על רמת הפדיון וההכנסה. מי שלא מבין היום יבין מחר ויהיה בעמדה נחותה לבצע את השינוי.

אז הבנו שאכן חלו שינויים בתחום הקמעונות ושחלו שינויים בהתנהגות

, איך מגשרים על השינויים? האם לא ניתן להתמודד עם השינוי ? האם באמת הצרכן יפסיק לקנות בחנויות?

אז התשובה היא לא , הצרכן לא יפסיק לקנות בחנות וכן ניתן להתמודד עם השינוי.

הצרכן כיום יקנה בחנות שבה ימצא תועלת של: מיקום, מחיר, שירות, חוויה, מותג ומיתוג. נדרש להבין את הצורך האמיתי של הצרכן ולבנות תמהיל וערך מוסף נכון.

אז לפני שאתם נגשים לממש את החלום שלכם תחשבו לרגע כמו אותו לקוח שיכנס אליכם לחנות: למה שיעדיף את החנות שלכם על חנות אחרת, מה הערך המוסף שאתם יכולים לתת לו, איך לגרום לו להרגיש שעשה את העסקה הטובה ביותר, איך לגרום לו לחזור ואיך לגרום לו לספר עליכם.

במידה והחלטת להקים חנות חשוב מאוד לבצע בדיקת כדאיות ראשונית הכוללת בחינה ותכנון של ההיבטים הפיננסים והמסחריים , בדיקה מקיפה ותכנון נכון מצמצמים משמעותית שגיאות וסיכונים מגדילים סיכויי הצלחה.

הכותבת

אילנית פלג, יועצת עסקית מתחום המסחר והקמונעאות

מאמרים נוספים 
Search By Tags
Follow Us
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
  • LinkedIn Social Icon
  • Facebook Social Icon

כל הזכויות שמורות אילנית פלג | ניהול שיווק ופיתוח עסקי במיקור חוץ

קידום: WixSeoMonstaer